Når kunst blir et lavmelt vitnesbyrd over forferdelige hendelser i historien.
Nadia Kisseleva her her malt en serie bilder av fotografier tatt av noen av de mange som ble henrettet under Stalins regime i SSSR.
Legg merke til hvordan enkelheten og det nøkterne formspråk kan forsterke historien til de enkeltskjebner som hun løfter frem i sitt kunstprosjekt.
Prosjektet viser hvordan serier kan si mer enn bare et enkeltbilde.
Det viser også hvordan figurative motiver har kunnet vende tilbake i moderne kunstprosjekter.
Det kvadratiske formatet, den tekniske måten portrettene er utført på der det er tydelig at de henviser til fotografier forsterker dette. Bildene viser likevel i sin forenkling og tydelige strøk kvaliteter som selvstendige malerier og ikke bare kopier av fotografier. Hun har også antydet fargetoner i noen av maleriene for å forsterke deres uttrykk.
Jeg ser at hun også peker tilbake på den russiske sosialrealistiske tradisjon som var dominerende under hele sovjetperioden.
Det viser også hvordan figurative motiver har kunnet vende tilbake i moderne kunstprosjekter.
Det kvadratiske formatet, den tekniske måten portrettene er utført på der det er tydelig at de henviser til fotografier forsterker dette. Bildene viser likevel i sin forenkling og tydelige strøk kvaliteter som selvstendige malerier og ikke bare kopier av fotografier. Hun har også antydet fargetoner i noen av maleriene for å forsterke deres uttrykk.
Jeg ser at hun også peker tilbake på den russiske sosialrealistiske tradisjon som var dominerende under hele sovjetperioden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar