Poesi og musikk i bilder.
Poesi:
Hva jeg ønsker å kommunisere til betrakteren.
Poesi:
Hva jeg ønsker å kommunisere til betrakteren.
-
Det intellektuelle konseptet
-
Illusjonen som uttrykkes i bildet
-
Representasjonsgrad. Dvs. i hvilken grad bildet er konkret, abstrakt, eller figurativt.
Kan være fra ren abstraksjon til naturalisme, eller realisme.
Konklusjon:
-
For å inkludere et poetisk element, trenger bildet å representere, etterligne eller
antyde noe.
-
Dette avhenger hvor abstrakt det som representeres er.
-
Illusjonen bildet representerer, knyttes til en ide eller et konsept.
Musikk:
-
Den sanselige, ikke-intellektuelle delen av arbeidet med et bilde med utspring i den
psykologiske reaksjonen. Hjernens glede av å sette visuelt kaos i orden
-
samt oversette naturens komplekse karakter til enklere former, rytmer, valører og
fargerelasjoner.
-
Ved å velge ut hva jeg maler, fargevalg, medium, teknikk o.l gjør dette mulig.
Konklusjon
Bildets visuelle musikk kan betraktes på to måter:
-
Betrakt bildet på avstand, og i helhet.
-
Betrakt bildet på nært hold, studere strøk og rytmer, former osv. - ut i fra ulik
redskapsbruk.
En forsøksvis definisjon av et bilde:
Et bilde kan sees som møtet mellom visuell poesi og musikk, som kommer fram eller skapes igjennom den prosessen det å lage et bilde er.
Visuell poesi og visuell musikk i bildet.
Visuell poesi
Visuell poesi
Illusjon
Bilde betraktet fra avstand
Bilde betraktet fra avstand
Konsept
eller idé
...som kommuniserer med Visuell musikk (designstrategi)
... og skapt ved bruk av selve tegne- og maleprosessen.
Illusjon
|
+
|
Konsept
|
Betraktet fra avstand. Den
abstrakte design på bildet
i helhet – oppfattes på
avstand.
|
+
|
På nært hold. Det abstrakte arbeidet
med pensler eller andre redskaper.
Uttrykket som skapes igjennom
prosessen.
|
Visuell poesi og visuell musikk i bildet.
Visuell poesi
Visuell poesi
Illusjon
Bilde betraktet fra avstand
Bilde betraktet fra avstand
Konsept
eller idé
Bilde betraktet på nært hold
Bilde betraktet på nært hold
Visuell musikk
Poesi – Illusjon
Fra ren abstraksjon til ren naturalisme (se bilde 5 ”Visual Music And Poetry, unit one.” Barry John Raybould.)
Ulike typer konsept... .
Fra ren abstraksjon til ren naturalisme (se bilde 5 ”Visual Music And Poetry, unit one.” Barry John Raybould.)
Ulike typer konsept... .
... Emosjonell
|
Knytter sammen følelser og bilde.
|
... Estetisk/dekorativ
|
Å se den estetiske siden av det som
betraktes
|
... Beskrivende
|
Beskrivende som f.eks. et
naturfenomen
|
... Fortellende
|
Bildet er et utsnitt av en historie.
|
... Sammensatte konsept
|
Konseptuell moderne kunst, ofte
som del av kunstteoretisk debatt.
|
... politiske, sosiale og religiøse
budskap
|
Kommuniserer ideer av sosial,
politisk, religiøs eller annen art.
Eksempelvis i form av propaganda,
protest eller provokasjon.
|
Eksempler på ulike typer musikk.
... Mørke mønstre
|
Et interessant mønster av mørke
felt som gjentas i bildet.
|
... Rytmiske linjer
|
Linjer danner rytmiske mønstre i
bildet ved gjentakelser. Linjer
kan uttrykke bevegelser, og
deler ofte opp et bilde.
|
... Rytmiske former
|
Former danner rytmiske og
periodiske mønstre i bildet.
Former kan uttrykke bevegelse
eller ro.
|
.. Notan-struktur
|
Notan beskriver forhold mellom
mørke og lys i et bilde. Bevisst
forhold mellom mørke og lys er
vesentlig for helhetsoppfattelsen
av et bilde.
|
... Fargeharmoni
|
Valg av farge palett og
fargekombinasjoner i bildet.
|
.. Interessante former
|
Hovedformene i et bilde, og
hvordan de beskriver linjer og
flater. Negative former er like
viktige. Disse dannes av formene
som er rundt objektene, og i
bildets bakgrunn.
|
... Hvordan bildet er organisert.
|
Hvordan elementene i bildet er
arrangert i forhold til bildeflaten.
|
Eksempler på ulike typer konsept, og bruk av ulike typer visuell
musikk.
Type konsept
|
Eksempel
|
Bruk av uttrykk/
visuell musikk
|
Unngå
uttrykk/
visuell
musikk
|
Emosjonell
|
Rolig sjø,
fredelig
stemning
|
Slette, flate
penselstrøk på
sjøen
|
Energiske
penselstrøk
på sjøen.
|
Estetisk
|
Linjene i og
langs en båt
|
Fullt uttegnet båt
med linjer og
detaljer.
Omgivelser, som
f.eks. brygge,
mer løselig
antydet
|
Alle
elementene i
bildet males
like detaljert.
|
Emosjonell
|
Danser i
bevegelse
|
Kontrastende
tydeligst i
danserens
skikkelse. Resten
av bildets linjer
peker mot
danseren.
|
Unngå
konkurreren
de figurer
samme
kontrast .
Unngå at
andre deler
av bildet får
sterkere
kontrast.
|
Beskrivende
|
Et fjellandskap
med topper
|
Fjellandskapet
kommer høyt i
bildet, og
kontrasteres med
de mindre trærne
lenger ned på
lerretet.
|
Fjellandskap,
trær og
himmel
opptar
billedflaten i
like deler.
|
Spørsmål til bilder du har valgt fra andre kunstnere:
- Har bildet ett tydelig konsept?
- Kan du beskrive konseptet eller idéen med få ord?
- Hvordan kommuniserer bildene med betrakteren ?
- Hvilke virkemidler brukes for å skape en god illusjon i bilde?
- Hvordan opplever du bildet betraktet på avstand?
- Danner bildet tydelige mønstre av flater og linjer når du betrakter det på avstand?
- Oppleves bildet som en helhet når du betrakter det på avstand, eller oppleves det usammenhengende?
- Hvordan opplever du bildet betraktet på nært hold?
- Hvordan opplever du bildets strøk og linjer i forhold til rytmer og former i bildet?
- Hvordan er forholdet mellom bildets visuelle poesi ( illusjon + konsept)? og bildets visuelle musikk (de designstrategier som er brukt og du ser når du betrakter bildet på avstand og på nært hold)?
Spørsmål til dine bilder:
- Har bildet ett tydelig konsept?
- Kan du beskrive konseptet eller idéen med få ord?
- Hvis ikke: Hvordan kan du forsterke fokus på noe i bildet, så ett hovedkonsept kan framtre klarere?
- Hvordan kommuniserer bildene med betrakteren ?
- Hvilke virkemidler bruker du for å skape en god illusjon i bilde.
- Hvordan kan du bli mer bevisst hvilke virkemidler du bruker og hvordan kan du begrense bruken, så du ikke får for mange virkemidler i ett bilde?
- Hvordan opplever du dine bilder betraktet på avstand?
- Danner bildet tydelige mønstre av flater og linjer når du betrakter det på avstand?
- Oppleves bildet som en helhet når du betrakter det på avstand, eller oppleves det usammenhengende?
- Hvordan opplever du dine bilder betraktet på nært hold?
- Hvordan opplever du bildets strøk og linjer i forhold til rytmer og former i bildet?
- Hvordan kan du bli mer bevisst bruk av virkemidlene du anvender etter å ha betraktet dine bilder først på avstand og så på nært hold?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar